14 Ağustos 2017 Pazartesi

Ulvi yoga hocalari ve cicekli bocekli paylasimlari

Sosyal medyada yoga hocasi olan herkesin bir takim ozlu sozler altinda insanlara "sunu yapin, boyle hareket edin" gibi dusunceler empoze etmesi enteresan geliyor bana.  Hemen altinda da ders programlarini yayinlarlar, kamp duyurulari yaparlar. Bunda bir sakinca yok meslek cunku. Para kazanilan bir meslek.
Simdi 'canim sen de her seye muhalefetsin', diyenler olabilir. Buna sozum yok, elbette kendi reklamlarini yapacak insanlar. Ekmek parasi :)
Takildigim nokta, ulvi bir yerden bakip diger insanlara ahlak dersi vermeleri. Zannedersin adam ahlak felsefesini almis, yalamis yutmus. Evrensel ahlak yasasini ve evrensel olmayan ahlak yasalarini ogrenmis, Hobbes, Epikuros, Sartre, Aristoteles, Sokrates, Bergson, Spinoza, Kant falan tozunu attirmis gibi. Yani alt metinde diyor ki "ben oyle bir yerdeyim ki sana ne yapman gerektigini, nasil yasaman gerektigini soyluyorum, sen de kosulsuz kabul etmelisin". Gercekten de insanlar kosulsuz kabul ediyor, altina "like"yagmuru ile destek veriyor ve gozunun icine bakiyorlar bu tip insanlarin. El pence divan duruslarindan bahsetmiyorum bile. Oldum olasi herhangi bir insan evladina el pence divan durusu bir turlu destekleyemedim. Carl Sagan'a belki dururdum :). Russell da olabilir. Oksimoron yarattim evet. Yine de insan kosulsuz kabul etmemeli her onune geleni diye dusunuyorum.
Icinde guller, kelebekler acan paylasimlarla gune uyanan yoga hocalari, siz onlari sorguladiklariniz an ayni cicek ve bocekli dilden cevap vermiyorlar. Dogrusu da bu aslinda. Gercegi. Bizler ezberimizin bozulmasindan, otoritelerimizin sorgulanmasindan hoslanmayiz, dogal. Dogal olmayan "ulvi" bir persona yaratip, goz boyamak. Bana da biri su an dusunduklerimi sorgulatirsa bundan cok hoslanmayabilirim ama skeptik gorusu savundugum icin bu irite olma halini bir yana birakip beni yaniltmasini istemeliyim. Zor elbette. Bir anda dusunceleriniz yikilmasi ve bunu kabullenmeniz zor. Ancak bir gelisim bekliyorsak kendimizden, tutumumuzun biraz daha elastik olmasi gerekmez mi?
Simdi "ulvi"paylasimlardan hareketle ve bilimin verileri esliginde kendilerini sorguladiginizda pasif agresif bir saldiriya gecenlerin yaninda, sizin kisiliginize dahi hakaret edebilecek duzeyde raydan cikabilenler var, dedigim gibi yanlis degil. Ama sormadan edemiyorum "nerede o ulvi yaklasiminiz?" Nerede o ucusan kelebekler? Icimiz sevgiydi hani? Sorgulandigin icin mi bunca hakaret? Su icinde yasadigimiz evrende ne sorgulanamaz?
Birilerinin onayini almaya ihtiyac duyuyoruz ya surekli, emin olmak istiyoruz ya, sorumlulugu paylasmak istiyoruz ya. Iste yoga hocalarinin da her dedigini kanun gibi almayi dogru bulmuyorum. Her sey sorgulanir, her sey gun gelir yikilir, ezber bozmak , ezberi bozulmak guzeldir.
Yine bahsedecegim bu konudan, bir iki kere elestirin bakalim o ahlak ogreten, cicekli bocekli paylasimlari. yine ayni cicekler mi gelecek, kufurler mi?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder